Lange Nacht der Museen



Haha, dom där förbenade drömmarna alltså, orkar inte mer nu!
Svor högt och tydligt i natt när jag fick ett sms för att jag fick lov att gå upp just när jag somnat...det var ju inte ens ljust ute? Tog några minuter innan deprimerade jag insåg att det ju inte var alarmet som gått och att klockan faktiskt bara var halvtvå. Sen i morse var det snooze som vanligt och sen gled jag in i halvdvala där mamma och syster var på besök och jag gick runt och försökte komma på en bra orsak att inte jobba eftersom jag helt glömt av att dom skulle komma och lovat att jag skulle vara ledig...sen öppnar jag ögonen och inser att nu är det ju faktiskt ljust ute, lite för ljust.

Tur att vi kan välja själva lite när vi vill börja på helgen   :)

Skyndade hem efter jobbet, lite chips till lunch, fastnade under duschen, tog en mugg vin, sminkade och sen kom Jakob och hämtade upp mig och jag inser till min fasa att det snöar ute och att snön ligger kvar! Tydligen har Tyskland kommit på att vinter är en bra ide nu, suck! Minusgrader ute för bövelen!

Vi åkte till Mitte och hoppade på s-bahn in till centrum och sen började vår kulturella museum natt.
Ikväll har de flesta större museeums i Berlin öppet till tre och många har speciella events och erbjuder lite tilltugg och en biljett till alla + lokal trafik kostar 15 EUR. Lätt värt!

Vi började på Naturhistoriska med ett gigantiskt dinoraurie skelett, en massa läskiga uppstoppade djur mm och sen gick vi vidare till medicin museet. Hade blivit varnad av Jakob innan att det fanns en massa glasburkar med diverse innehåll, men det var ändå ganska ok. Värre var det med bilderna av deformerade krigs ansikten eller bilder av uppskurna jagvetintevadjagtittadeintesånoga kroppsdelar. Fy satan va tårna krullade sig och jag kom på mig själv med att gå runt och kvida hukandes, haha!

Sen var det två konst museeum med en massa skulpturer, gamla grekiska/romerska/idonotknow artiklar och jag kände
mig extremt kulturell. Tror ingen utav oss egentligen fattade så mycket, men det var ändå ganska intresant. 

Nästa var DDR museet och jag fick lära mig om nudist rörelsen som kom efter murens fall och att det tydligen finns några nudist campingar här i närheten. Hade säkert lärt mig en massa mer om det inte var så packat med folk. Så vi gick vidare och tog bussen till Zoological Garten och kvällen sista museum med Helmut Newtons utställning av mestadels nakna kvinnokroppar i en massa spännande miljöer. Han var riktigt cool!

Men där vid två var vi båda ganska trötta så vi tog S-bahn tillbaka och huttarde i kylan, - 7 grader












 
Men nu är det dags att krypa ner bland kidsen och se fram emot min sovmorgon


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0