+ 9/11

Det var varm ute och jag hade lyckats smita tidigare från jobbet på DjurMagazinet och tagit bussen. När jag kom hem var det överallt på nyheterna, ett plan hade krashat in i World Trade Center. Sen var det bara fler och fler plan som krashade och det kändes så overkligt?

Har kollat på en massa dokumentärer och minnesceremonier idag om 10 årsdagen av 9/11 och det känns fortfarande overkligt. Har hört så många tragiska berättelser idag, men det som brände till mest bakom ögonen var något jag inte visste.

Efter att båda tornet rasat, fick larmcentralen en massa samtal från anhöriga som fått intalade röstmeddelanden från sina vänner/familjemedlemmar. Meddelanden där de berättade att de fortfarande levde, men var instängda och behövde hjälp. De som var på plats och letade efter överlevande blev informerade om detta och försökte jobba ännu hårdare med att gräva fram människor ur rasmassorna. Men de lyckades inte hitta någon utav dessa röstmeddelanden levandes, för det hade blivit fel på tekniken.
När tornen fortfarande stod kvar, blev belastningen på telenätet för hög och alla samtal riktades mot samma satelit som satte signalerna på vänt. Så röstmeddelanden som offren talat in på anhörigas mobiler sattes i kö och skickades ut allt eftersom det lugnande ner sig- upp till 3 dagar senare. 

Det gjorde bara så ont i mig att höra om alla dessa falska hopp som skickades ut, långt efter att personen dött




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0