Asien del 1, KL och Kambodja

Som sagt...vid 4 på natten kom P-A, Karin och Dennis och mötte upp oss på Arlanda. Halvåtta gick planet mot Munchen där vi fick VIP behandling. Vi blev hämtade i minibuss och skjutsade runt hela flygplatsen för att stämpla passet, fixa nya biljetter och komma till rätt gate. OK,det var inte VIP behandling,bara lite ont om tid. But a girl can dream, can't she? Så sen hoppade vi på planet till Abu Dhabi och zov lite för sen skulle vi få vänta i 7 timmar på nästa flyg. Jag avskyr flygplatsen där för det är litet,inga lediga sittplatser och jättestimmigt. Det är alltid nåt som ropas ut i högtalarna. Vi passade på att skaffa lite stämplar i passet och gick ut för att ta lite arabisk luft! Sen flög vi vidare mot Kuala Lumpur och första stoppet i resan. Meningen var att vi skulle flyga vidare mot Kambodja på en gång men det gick inga bra flyg. Vi tog taxi till Guesthouset vi bokat och det låg precis vid China Town. Förväntningarna var inte särskilt höga på guesthouset och det var rätt skabbigt, som vanligt i KL. Vi gick iaf ut och kollade lite shopping och åt superäcklig kinamat. resten av kvällen satt vi på takterassen och tog det lugnt. Alla var jättetrötta och nästa dag skulle vi upp kl 4 på morgonen för att hinna med flyget till Kambodja.

hmmm

utsikten från vår takterass i KL

Alldeles för tidigt flög vi till Siam Reap i Kambodja och tog oss till vårt guesthouse efter lite ofrivillig sightseeing. Det var ett jättemysigt ställe. Vi åt lite lunch och gjorde oss redo för att åka ut till Angkor Wat. Vi hade 2 tuk-tuk som körde runt oss på området och satans va stort det är. Jag och Jimmy hade ju varit där 2 år tidigare men det e fortfarande så häftigt! Nu hade dom dock börjat restaurera överallt och man får inte klättra hur man vill. Tur det! Det var riktigt varmt den dagen och vi var alla rätt trötta när vi kom hem. VI vilade lite och gjorde oss sen i ordning för att åka in till stan och äta indiskt. Jag ÄLSKAR indisk mat. Himmelriket för en vegetarian! De andra gick hem och sov men jag och Jimmy satte oss på en jättemysig liten restaurang och pratade lite.

Nästa dag var det upp kl 5 igen för att ta färjan ned till Phnom Phen. Jag och Jimmy var lite skraja för hur det skulle se ut på båten. Förra gången fick vi nämligen ligga ute på däck hela tiden och det var riktigt jobbigt! Men vi kunde vara lugna för vi hade fått sittplats och det var riktiga säten och mycket större båt. 6 timmar tog resan och man får se mycket intresanta saker. Sen helt plötsligt försvinner land från alla sidor och floden är läskigt stor. När vi kom fram blev det cirkus med alla taxichaufförer som ville erbjuda sin hjälp. Vi packade in oss 5 pers och en massa väskor i en tuk-tuk och körde till vårt guesthouse som låg upe vid den konstgjorda sjön. Vi lämnade väskorna och åkte vidare till en mysig restaurang och fyllde på magen lite. Sen var det dags för Toul Sleng. Jag tycker bara namnet e jobbigt att höra. En gammal skola som omvandlades till ett tortyrfängelse under Pol Pots tid. Vakterna var små tonåringar, 13-16 år, som torterade vuxna och barn och slog ihjäl dom. Det är så hemskt att gå där och föreställa sig allt som utspelat sig på samma plats bara 40 år tidigare. Det gör ont... Synd bara att allt håller på att gå sönder och taket rasat in. Det är ett historiskt ställe som behövs fixas till. Det måste få vara kvar så vi inte glömmer. Senare på kvällen åkte jag och Jimmy och träffade James. En australiensare vi reste med för 2 år sedan. Det var skumt att träffa honom igen men det var jätteroligt! Nästa dag åkte de andra ut till Killing Fields men jag låg däckad i sängen med feber och halsont. Det var ute på Killing Fields de tog de fångar som suttit på Toul Sleng och slog ihjäl och begravde i massgravar. Det är bisarrt att gå där och se gapande hål som en gång varit fyllda med döda kroppar. Trädet dom slog ihjäl små barn mot...nej. Man går på människoben som ligger synliga uppe vid markytan. Senare på dagen begav vi oss mot flygplatsen och åkte vidare mot Thailand.

köper frukost till färjan

Floden blev till hav

Toul Sleng

Solnedgång över den konstgjorda sjön