2

Bill


Det tunna lakanet bildade en siluett av min kropp. Jag reste lite på huvudet för att se bättre. Det var en spinkig syn, inte mycket kött på de benen. Men hellre det än att ha för mycket kött istället. Jag sträckte ut mig i sängen och spände varenda liten muskel. Jag spände den högra armen och kände på bulan. Helt OK! Jag är ingen Superman men jag duger helt klart. Jag gnuggade ögonen och viftade tårna vakna. Ett litet morgontjut fick bli starten på nya dagen. Klockan var redan 12 på förmiddagen och jag kände på mig att det skulle bli en väldigt bra dag. Jag satte på mig de svarta shortsen och satte upp håret i en tofs. Spegeln mittemot visade en blek Bill med stora ögon och ett fånigt leende. Jag öppnade balkongdörren och drog bort gardinen. En frisk bris från havet träffade mitt ansikte och jag slöt ögonen. Solen värmde mig och jag kunde höra vågorna nedanför. Det var så lugnt och stilla. Jag tog ett djupt andetag och öppnade ögonen. Perfekt!


Från min balkong ledde en trappa ned till en liten trädgård med palmer och en massa exotiska växter. Trädgårdsmästaren hade varit uppe i flera timmar redan och höll precis på att plantera någon sorts buske. Jag hade legat och lyssnat på honom när han vattnade växterna precis utanför. Han hade gått omkring och nynnat på en melodi hela morgonen. Jag gick förbi honom och hälsade. Han tittade lite blygt tillbaka och mumlade något. Jag gick vidare på den stenbelagda gången och såg att Tom och Andreas satt borta vid poolen redan. Det var en lite mindre pool men med totalt insynsskydd. Runt hela trädgården var det höga murar och palmer så fotograferna var chanslösa. Det var verkligen befriande att kunna gå omkring utan tröja och inte behöva oroa sig över morgondagens bild i tidningen som tror sig veta att jag har anorexia. Men förhoppningsvis visste dom inte ens att vi var här i Israel. Vi hade pratat om att åka tillbaka till Maldiverna igen men chansen att få vara ifred där var liten. Alla visste ju att vi ville åka dit igen. Då hade David tipsat om ett avlägset hus i Israel som ägdes av någon höjdare inom Universal som brukade låna ut det. Israel kändes som ett väldigt udda resmål för oss så nu satt vi här. I ett hus precis vid stranden och utan en massa galna fans och fotografer. Här kunde vi bara vara oss själva.


Grabbarna satt och käkade varsin smörgås och åt frukt från ett gigantiskt fruktfat med alla möjliga former och färger. Jag satte mig grensle över stolen mittemot och bjöd på mitt fånigaste leende. Båda två stannade mitt i varsin tugga och stirrade frågande på mig. Jag sa inget. Jag visste att Tom skulle komma med dräpande kommentar om bara några sekunder. Han tuggade klart och tog en klunk Cola.


-Hade jag inte vetat bättre så skulle man nästan kunna tro att du var nyknullad. Men trädgårdsmästaren ser ju inte lika glad ut som dig så jag antar att det är något annat?

Där var den, det typiska sex skämtet som Tom inte kunde hålla sig från. Ett antal sådana om dagen var självklart.

-Ha ha, roligt Tom! Nej, men känner ni det inte killar? Känner ni inte friheten som omger er? Ser ni inte mitt bleka bröst som äntligen får känna på riktig sol? Fattar ni inte hur jävla underbart det här ÄR?


Jag slängde med armarna rakt ut i luften och sträckte ut benen framför mig. Tom och Andreas brast ut i ett gapskratt och bara tittade på mig. De tyckte bara jag var fånig men jag brydde mig inte. Dom levde inte under samma press som jag. Jag fick alltid passa mig för tidningarna som tog alla chanser de fick att skriva någon lögn om mig för att kunna sälja fler lösnummer. De förstod inte hur underbart befriande det är för mig att gå utan T-shirt och få vara helt naturell.

Jag sträckte mig efter en melonskiva och frågade vad vi hade för planer för idag. Vi bestämde oss för att spendera några timmar vid poolen, spela lite bordstennis och sen ta båten ut och slappa lite när solen inte var så stark.

Jag reste mig upp och slängde mig ned i poolen. Det svalkade skönt. Jag simmade ned mot botten och tittade mig omkring. Allt såg ut att gå mycket saktare här under vattnet. Jag tog några simtag under vattnet och lät kroppen glida fram av farten från de första 2 simtagen. Jag flöt fram och lät armarna hänga efter sidan av min kropp. Sakta gled jag fram och rullade försiktigt runt min axel som sälarna brukade göra. Jag flög. Inget kunde stoppa mig när jag tyngdlöst simmade runt i vattnet och gjorde volter. Det var så fridfullt här nere under ytan. Luften började ta slut. Jag stannade upp i vattnet och samlade den allra sista luften och skrek allt vad jag kunde där under vattnet. Ett skrik av lycka. Jag ställde fötterna på poolens botten och gick upp för att ta ny luft. Jag tog ett djupt andetag och fyllde på nytt mina lungor med ren luft. Den dova tillvaron under vattnet var nu utbytt mot fågelkvitter, trädgårdsmästarens nynnade och Andreas röst. Jag vände mig mot Tom som satt borta vid bordet. Vattnet från mitt hår droppade ned i mitt ansikte. Jag drog bak håret och gnuggade bort vattnet från ögonen. Tom tittade tillbaks på mig. Han log mot mig och gjorde tummen upp. Han visste hur lycklig jag var. Jag gjorde tummen upp tillbaka mot honom och mitt hjärta bultade. Jag tittade ned i vattnet och såg min spegelbild som var helt rörig efter alla vågor. Jag plaskade till med handen över spegelbilden och skrattade. Här har jag ingen spegelbild. Jag tittade upp mot Tom igen. Han hade gått tillbaka till samtalet med Andreas. Jag tittade upp mot solen, tog ett djupt andetag och dök ned under ytan igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0