tänk om

  2010-08-13 / 00:40:36 / Allmänt /

Det är konstigt det där, när folk dör.

Var inne på en kompis FB sida och såg att han förlorat en kompis. Blev självklart nyfiken och började forska i vem det kunde vara? Ju längre jag kom, desto närmre kom jag själv. Insåg att nästan alla mina vänner från falun kände honom och skrivit samma sak:

Alla dessa kommentarer att ”vi ses snart, det borde inte varit du, hur ska jag kunna leva vidare utan dig, varför är du där och inte här...”


Det fick mig att tänka. Har jag träffat honom? Om nästan alla mina kompisar kände honom, borde inte chansen finnas att även jag pratat med honom och kanske även skrattat åt ett utav hans skämt? Det blir konstigt när man inte är säker och så gärna vill veta. Inte för att det skulle göra någon skillnad, korten av honom ger mig ingen igenkänning om vem han var. Men plötsligt, för att han dog, känns det som att jag ville känna honom. För att få känna den där otroliga uppskattningen man får över att fått den gåvan att få vara en del utav en människas liv. För att kunna skriva min egna kommentar: ”Tack för alla skratt. Vi ses där under körbärsträden. Du får den svarta hästen så tar jag den vita!”

 

Men åxå för att jag blir rädd att jag kanske har just träffat honom, men inte kommer ihåg. Tänk om det var just han som fick mig dubbelvikt av skratt åt det där jättedåliga skämtet för fem år sedan på bryggan. Tänk om det var den där killen jag sprang in i på stan och insåg efter några korta sekunders pinsam tystnad att oj, vilka fina blå ögon han har. Tänk om någon utav dem var han, han som inte finns mer. Undra hur många jag har träffat och lagt märke till, som fått något inom mig att reagera, som inte finns längre? Undra hur många som gått bort, som jag verkligen skulle sakna om jag visste om det? Det finns så många människor man träffar så sällan, eller kanske bara träffat enstaka gånger. Personer man inte tänker på så ofta, men som om de skulle försvinna, skulle göra ont att tänka på.

 

Det får en att börja tänka...




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

design av: joannalicious