Die Mauer


Var riktigt roligt när lilla syster var här och jag kunde leka turist i Berlin. Haha, ok vi turistade bara på Madame Tussauds, muren och gick vilse på judiska museet - men ändå! Det är ändå inte så lätt att turista i Berlin!

Man tycker ju att om Berlin vill tävla om att vara Europas huvudstad så borde hela den här grejen med översatta informations tavlor vara lite större, men icke!

I know for a fact, Ich weiß für eine Tatsache att det sitter små skyltar lite här och där på husväggar och gångvägar i Berlin som berättar att just här dog den människan, kämpade den människan åsså vidare. Men det är lite det som är problemet och samtidigt det vackra med Berlin - det mesta är fortfarande på tyska.

Jag VET att man blir lite skadad som utlänning här, för man får för sig att varenda mur är en del av Berlin muren - fråga syster! Hon kom på mig på S-bahn när jag tappade bort mig på en grafitti klottrad mur men jag försvarar mig med att hon måste ju ha tänkt samma sak för att komma på mig. Eller hur? Vi var på väg till Nordbahn för att kolla på ett ställe där dom bevarat en del av original muren, men vi blev mest förvirrade. Till att börja med var det svinkallt och tankeverksamheten blev skadad, kan även vart min syster? Som sagt,  hon tajmade in den kallaste vintern på väldigt många år, så vi fick brainfreeze och gick omkring inne på deras visitor center, försökte värma fossingarna och kliade oss förvirrat i huvudet när vi upptäckte murar lite överallt och självklart med tyska informations skyltar.




en utav många som förlorat sitt liv på väg över till den andra sidan







Absolut vackraste, finaste med den här bilden, är att jag ärligt talat inte såg vingarna förrän jag kom hem och kollade igenom bilderna. Jag såg bara grafitti och ville ta ett kort på alla former och strukturer jämfört med hur orealistiskt och grått det kändes. För hela grejen med muren är att det känns så jäkla overkligt?! Du går på bio på Sony Center, äter popcorn och några steg utanför gick muren och för 30 år sen fanns inte din bio och inte heller någon annan av dessa restauranger och affärer som nu är en del av Berlin center. Lika lite som Phnom Phen och Toul Sleng som var Kambodjas första tortyr fängelse på 70-talet och finniga 13-åringar tog död på bästisens föräldrar. Det går inte ihop liksom.  1 + 1 = 7  ?   eller




Det gick en stor väg utanför, det fanns restauranger och skolor och innanför den smala muren fanns det skyltar med de tio budorden och texter som antydde att det kunde ligga en hel människor anonymt begravda under ens fötter.

Berlin är skumt!
Det är modernt, hippt men samtidigt finns en grymt mörk historia en kilometer bort och jag har en lägenhet med gamla rör som går utanpå väggen och min vit/grå randiga tapet. På väg till mataffären har jag två skyltar på marken som jag är övertygad om att det handlar om nåt viktigt. Men eftersom det sitter på asfalten kan det lika gärna vara en "brunnslocks anvisning" eller vad vet jag?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0