Crossing Die Mauer



Det är så jäkla skumt hela den här Berlin grejen med muren och allt. När jag går i staden ser jag en stad som vilken som helst men det  man inte fattar är att fram till 1988 var det skarpladdade vapen som gällde för den som försökte krossa gränsen mellan väst och öst. Det är så äckligt att se bilder från den tiden och sen försöka orientera sig till nuläget. Det står fortfarande små fragment kvar av muren varav en del åker jag igenom varje dag på väg till jobbet. En ensam liten bit som står mellan tågrälsen och vägen. Lite längre bort ligger det block utav muren staplade på varandra längst med rälsen och vad som på den tiden var en s.k Death Strip - remsan mellan de två murarna med alla möjliga fällor och där de flesta stupade som försökte ta sig över. Och det mest uppseende väckande är att den är så himla smal! Jag hade förväntat mig en meter tjock massiv betong men den kanske är 1dm tjock och ser riktigt gänglig ut för att ha kunnat orsaka så många års smärta.

Men denna sköra lilla vägg delade helt upp staden och splittrade familjer och jag inte sluta tänka på hur människorna som levde här under den tiden känner när de åker förbi den där lilla stumpen av Die Mauer som fortfarande står kvar 



samma gata 20 år senare

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0