Uhm, Germany Right?

Nu är första arbetsveckan avklarad och trots tårta och munk på jobbet, var det en riktigt hård dag. Har börjat inse att min vision om vad jobbet innebar, inte riktigt stämmer. Fattade nog inte att det faktiskt är en ”bank” jag jobbar åt. Och det är en hel del bestämmelser om vilka länder som får göra vad, bara skicka pengar, bara ta emot, vi supportar landet men inte valutan, ryssar kan bara ta emot betalningar om de sätts in på ett amerikanskt bank konto, inte berättigad kreditkort så kan endast toppa upp kontot, avgifter hit och limits dit. Herregud, vad min lilla hjärna protesterade efter lunchen. Men det kommer bli kul att lära sig det där, för man får även leka lite detektiv och leta efter the bad guys som försöker lura folk på en massa pengar. Och det kommer finnas bra möjligheter sen att avancera eftersom skandinaviska supporten inte kommer öppna förrän i vår, och en massa platser måste fyllas. Men ja, tufft är det nu på träningen!

Några i teamet festar inne i stan ikväll, men jag orkade inte gå ut igen i kylan. Fy helvete va illa det är, och då är det ändå plusgrader. På två dagar har lägenheten blivit jättekall och en massa ljus har inhandlats. På söndag blir det utflykt till Prenzlauer Berg och en stor vintage marknad/loppis som tydligen ska vara bra. Men jag spar nog pengarna och satsar på IKEA sen vid löning. Massa onödiga artiklar som måste inhandlas.

Och även om jag hör tyska överallt, har jag nog inte riktigt fattat att jag bor i Berlin än. Men det är på väg. Särskilt i tunnelbanan märker man att det inte riktigt är som vanligt. På morgonen, när alla jäktar iväg till jobbet och ska välja rätt spårvagn/buss/tunnelbana osv. och läser Der TagesSpiegel (tyska DN typ) Det är då man kommer på det, att just fan…jag är ju i Tyskland! Lite mysigt

Och jag har Jakob, avlånga Eddie’s husse, som hjälper mig när tyskarnas system är för krångligt och som jag kan få prata av mig lite på. Vi funkade ihop från första början och jag tror han kan vara bra att ha i närheten som stöd. Eller för att få ut mig på hundpromenad när det är för kallt ute och jag blir lat!

Nej, jag har bara varit här i 1½ vecka, men jag får nog erkänna att jag gillar’t än så länge.
Tummen upp!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0