Take Care Of Your Dreams

Stickgold believes that dreams serve a purpose for the brain, allowing it to make necessary emotional connections among new pieces of information.

 

 

 

 


 

Det är intresant hur kroppen fungerar ibland.
Det finns mediciner till allt nu för tiden, nästan. Kanske inte för att bota, men åtminstonde för att hjälpa. En förkylning är lätt att bota, lite nässpray och alvedon så är man snart på benen. För hosta finns hostmedicin, skavsår - plåster. Men för den mentala biten finns inga plåster att sätta på såren.

Igår var en dag när det inte gick att andas igen. När flera ton bosatt sig ovanpå bröstet och vägrar låta mig ta riktiga andetag. När det kryper i benen, men samtidigt har man ingen ork eller lust att röra på dom. Vart skulle man ta vägen i så fall? En sån dag när man omöjligt kan vara bland andra människor, knappt runt sig själv.

Igår låg jag i sängen hela dagen.
Antar att kroppen försökte läka sig själv. Jag drömde konstant, hoppade mellan gamla minnen och nya intryck. Vissa drömmar gjorde ont att drömma. Det värkte till i hjärtat efter saknad och vissa drömmar blev jag rädd för. Jag svettades, tog av mig täcket, började på en gång att frysa, drog på mig täcket igen, började svettas. Det verkade inte finns nåt mellanting, allt skulle gås igenom. Som en mental feber.

När jag vaknade vid åtta på kvällen, var kroppen helt slut, tömd. Det var svårt att bara gå ut till köket, för det fanns ingen energi att ta från. Och allt drömmande hade lämnat så många frågor så det enda jag kunde göra var att lägga mig på soffan och fortsätta grubblandet, fortfarande med alldeles för mycket vikt på bröstet.

Jag fortsatte drömmandet inatt.
Den här gången kändes det mer genomgått när jag vaknade. Jag kan ta riktiga steg utan att konstant fråga mig vart jag är på väg. Jag kan andas och känna att syret räcker till ännu ett andetag om jag vill. Men jag vet att lite drömmande inte kan fixa allt. Allting har en källa. Det är bara lite mycket nu...

 

 

Stickgold said. “Dreaming is like saying, ‘I’m going home, disconnecting the phone, nobody talk to me. I have to do work.’”


Kommentarer
Postat av: Theresé

Tack :D

Nej, har bara ändrat färgen på bilden.

Vad menar du att jag skulle gjort i photoshop ? :)

2010-10-13 @ 13:50:14
URL: http://thereselahtinen.blogg.se/
Postat av: Sofia Vienna

svar: Men VA? Jag la upp en bild på det huset i det förra inlägget om övergivna platser. Coolt! Det är så snyggt!!

2010-10-13 @ 18:27:35
URL: http://sofiavienna.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0