Kärlekskrank


Var inne på Aftonbladet och klickade in mig på Kärlekskranks berättelser. Underbara texter.
Jag är fast...


"Askungen kommer med tulpaner, böcker, tidningar och en halv ananas som jag inte kan äta.
Och ett block.
-För sjukhusiakttagelser, säger hon.
Jag iakttar dåligt med morfin i kroppen och när jag lyfter huvudet igen har tulpanerna på bordet börjat slå ut.
Snöflingor irrar som knottsvärmar utanför.
-Ner, viskar jag till dem. Ni ska nedåt.
-Det är nio grader kallt ute, säger sjuksköterskan.
Jag somnar om.
På natten lägger de in en kvinna i mitt rum. Hon jämrar sig in bakom mina ögonlock. Mitt dropp är slut och det är ljusrött blod i slangen närmast armen. Jag får morfin av en skuggvarelse.
Jag somnar om.
Till slut vill de att jag ska äta något. På sjukhuset får man nyponsoppa och orostade rostmackor med ost och paprika. Och så får man gul och röd saft. Den gula är fortfarande godast, som när man var liten.
-Ät lite, säger de.
Jag tittar på mackan med ost och paprika och soppan som de tar in senare. Men jag känner lukterna som blandas konstigt i näsan och spärren i halsen.
Jag somnar om.
När jag vaknar är maten borta. Jag har ont igen och snöflingorna irrar.
-Inte uppåt, viskar jag till dem. Ni ska nedåt. Vila nu.
Vi förstår väl helt enkelt inte riktigt vårt eget bästa, jag och de irrande flingorna."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0