Iskallt

Ni fick möjligheten att uppfylla er dröm. Kravet var att ni  fick slita hårt i ett halvår, leva på nudlar och hålla er hemma på helgerna. Vilket är ert dröm resemål för att allt det skulle kännas värt allt slit?



Det största landdjuret som lever där pemanent är en 12mm stor vinglös mygga. Fråga mig inte hur den överlever? Meledtemperaturen i kontinentens mitt ligger på -55C och den kallast mätta temperaturen var 21 juli 1983 och låg på -89,2C



Antarktis

Hur mycket jag ön avskyr snö och kyla, så länge det inte handlar om tiden kring julafton, är mitt allra största dröm resemål att få åka till Antarktis. Jag vill uppleva den där extrema kylan, se all oändlig snö och få känna mig sådär obetydligt liten när man inser att man själv är intenting jämfört med det här. Jag vill vagga runt bland  Kejsar pingvinerna. Jag är helt säker på att det är absolut oslagbart att få åka dit och gå på mark som människan aldrig har eller kommer kunna bemästra. Det är verkligen världens alldeles egna mark. Visst att växthuseffekten kan ha nån sorts inverkan på alla is och snö, men i det långa loppet är vi nog chanslösa.



Hittade ett lite annorlunda tips på hur man kan fira nyår.

**********************************************************************************************


Den som vill fira nyåret litet annorlunda, kan exempelvis hoppa ombord på en specialflygning över Antarktisk. Det är företaget Antarctica Sightseeing Flights som erbjuder en rundresa på nyårsafton, som kommer att ta passagerarna från Sydney och flyga via Melbourne över Antarktiskt och Sydpolen.
   Planet landsar inte på Antarktisk, utan cirklar bara över (i ungefär fyra timmar). Det finns experter med på planet som berättar om Antarktiskt och pratar med passagerarna. Planet kommer att flyga en hel del på låg höjd (ca 3 000 meter över havet, vilket betyder att ibland bara är 600 meter över landytan).
   Hela resan tar ungefär tolv timmar och planet som används är en av flygbolaget Qantas Airbus A380 (som tar 450 passagerare). Det är fösta gången som det stora A380 används till denna specialflygning.
   Biljettpris från 1 000 australiska dollar (ca 5 500 kr). Bättre ekonomiplats med bra utsikt är dyrare (man roterar plats för dessa = minst halva tiden är vid fönster eller i platsen bredvid fönstersätet).
www.antarcticaflights.com.au


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0