Tallin

Efter att varit hemma i Belgien i 12 timmar var det dags att lämna landet igen o sticka till Sverige på tordagen. Familjesemester stod på schemat och jag kom till Bromma flygplats vid 11 på morgonen. Tog bussen till Centralstationen och räknade timmarna innan familjen kom så jag fick åka till Frihamnen. Vid 4 mötte jag upp dem där och vi hoppade på båten. Jag o syrran delade hyttan, mamma och pappa delade och Daniel och Ida delade en hytt. Jag var riktigt trött och jag vet inte hur många kaffe jag lyckats få i mig för att hålla mig vaken. Blev lite slappt i sängen innan det var buffe på kvällen. Åt en massa och det fanns efterrätts buffe...
Efter maten letade vi reda på Karaoke baren och jag och Ida drog en Michale låt-Billie Jean. Kanske inte världens bästa sångröster, men det var skoj! Drinkar dracks det, men oavsett nykter eller icke, ramlade man runt på golve. 15m/sekunden blåste det och nog blev man lite sjösjuk ändå. Särskillt när jag skulle sova och det var som att åka berg o dalbana.


Finska chips











Men vid 10 på morgonen kom vi fram till Tallin. Jag o Martina skippade frukosten för vi var så jäkla trötta. När vi klev av båten möttes vi av vinterns första snö. Det brukar ju kännas lite magiskt men nu var det bara blött och kallt. Och att hitta hotellet var inte det lättaste. Blev förvånad över vilken dålig engelska de kunde. Till slut kom vi fram efter att gått fel några. vi sprang upp på rummen o satte på oss bikinin. Det var ett SPA hotell och syrran o jag hade utsikt över hela poolen från vårt rum. Så in i bubbelpoolen med en Raspberry Mojito i handen. Det e så det ska vara! huden skrynklade till sig och det var dags att utforska bastun. Det fanns 4 olika bastu och favoriten var ju den turkiska. I mitten fanns en stor platå som var varm o superskön att ligga på. Lyckades till och med slummra till några gånger. En sån skulle jag vilja ha hemma. Efter några timmar bäddade syrran o jag ner oss i sängen och tog en powernap inför kvällen.

 









Både mamma och pappa och brorsan hade varit i Tallin innan och vi skulle äta på en medeltida restaurang, Old Hansa, kvällen till ära. Mamma fyllde år så vi slog på stort. Inne i restaurangen fanns endast levande ljus, även inne på toan. Personalen bar endast tidsenliga kläder och maten var av samma typ som de åt då. Glöm potatis och Coca Cola! Riktigt god mat och jag drack kanel kryddad öl. Supergott! Det fanns en orkester som spelade på flöjtar och sånt där, ni vet! Det var så jäkla mysigt och jag ville nästan inte gå därifrån.



 




Jag köpte en peruk tidigare på dagen. Kunde inte låta bli


Handfatet.
man fick vicka på kitteln för att få vatten










Det var nu den där magiska försna snön känslan kom. När mörkret lagt sig, snön fortsätter falla, ljudet blir sådär dovt och i alla fönster man tittar in i ser det så varmt och mysigt ut. Ibland kändes det som att man var med i en film eller nåt. Det var perfekt! Vi gick runt o kollade lite på staden och den e mysig. Gamla byggnader och överallt fanns det medeltida restauranger eller cafe'er. Vi gick in på en annan restaurang och tog en drink. Smakade Bloody Mary av Ida men det var inget att ha. Tvi! På vägen hem gick vi igenom parker och snön fortsatte falla. Daniel drog med mig på ännu ett snöäventyr
-Vem e på att racea upp för den där kullen?
Hur kan man motstå? Dock hade jag världens halaste skor på mig så det slutade med att jag åkte kana nedför halva backen. Men lika kul var det för det!!



Snöhög nr.1









Efterfest på hotellrummet

Nästa dag var det frukostbuffe och pannkakor och sen ner i poolen igen. Avslutade med en liten nap i den turkiska bastun. Så jäkla skönt ju! Vi checkade ut och gav oss iväg på shopping och sightseeing. Nu var definitivt snö magin borta. Bara slaskl, slask, slask. Allergisk mot sån skit! Vi åkte till det största nybyggda köpsentret men det var inte mcyket att ha. Endast en massa skateshopar och sånt svindyrt. En farlig sak men Tallin är dock alla snygga skor. Skoaffärer överallt och jag har ju blivit skooman på senaste tiden. Det kliade i fingrarna och till slut fick jag ju lov att köpa ett par. Det stred mot naturlagarna att INTE köpa. Vid fyra hoppade vi på båten igen och trängde in oss i mammas o pappas hytt men chips och sjöng med i Singing Bee. Brorsan kan fan alla låttexter! Vi åt lite middag och ännu en gång var det dags att vingla runt som en fyllekaja när vågrna kom igång. Jag, mamma, Daniel och Ida stannade uppe och såg på kabaren de hade satt upp. Helt OK! Blev inte så sent för jag var rätt trött.


Brorsan hittade lego











Kabaren


Så jäkla gubbe. Han fyllde 92 år tror jag och han var ute på dansgolvet och tjoade. Så vill jag bli när är gammal!


10 nästa morgon var vi återigen i Sverige och jag fick sällskap av syrran i den stora huvudstaden innan mitt plan gick vid åtta på kvällen. Så det blev en massa shoppings om jag egentligen inte hade råd med, en massa mat och bio- This Is It. Syrran åkte hem vid sex och jag åkte ut till Bromma fygplats. Åkte förbi Tomteboda Postterminal och såg gatuskylten: Terminalvägen. Det gick rysningar längst ryggraden. Där satt dom, alla idioter som skällt på mig i telefonen och kallat en för både det ena och det andra.
Blev inklämd av ett gäng tjocka fulla italienare på flyget hem och gömde mig så gott jag kunde från deras odörer. Jeff o Bruce hämtade upp mig på flygplatsen och det var så skönt att komma hem till min säng igen.


Kommentarer
Postat av: Madde

Efterrätts-buffé?!?! :O

2009-11-11 @ 00:36:41
URL: http://lattelen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0